Vaiko raida yra procesas, kurio metu asmenybė vystosi nuo kūdikystės iki savarankiškos pilnametystės. Be abejo, šis lėtas vaikučio virsmas kelia daug klausimų šeimoms, tokių kaip – ar mano vaiko raida yra tinkama? ką turėtų mokėti vaikas tam tikro amžiaus tarpsnio? ar jis jau yra pajėgus suprasti tam tikrus dalykus?
Vaiko augimo etapuose yra labai svarbu atsižvelgti į aspektus, kurie padėtų Jums geriau suprasti savo vaiką ir ką jis turėtų gebėti tam tikro amžiaus tarpsnyje, t.y.: stambioji ir smulkioji motorika, kalba, socialinė branda ir suvokimas. Taigi, į ką vaikas turėtų gebėti atlikti tam tikrame amžiaus tarpsnyje ir į ką atkreipiame dėmesį Gedimino miesto darželyje?
2-jų metų vaiko raidos gebėjimai
- bėgti, pašokti nuo žemės, mesti kamuolį į viršų bei lipti laiptais aukštyn statydamas kojas vieną šalia kitos ir nesilaikydamas į turėklus;
- nukopijuoti vertikalią liniją, sudėti statinį iš šešių kubelių;
- padėti suaugusiems juos aprengti, o valgant naudotis šaukšteliu.
- žodynas susideda iš maždaug 50 žodžių. Tačiau vaikai jau vartoja dviejų žodžių frazės, o gestų kalbą po truputį pradeda keisti žodžiai;
- būdingas „simbolinis“ mąstymas, kuomet daiktai naudojami pavaizduoti objektus, kurių tuo metu nėra (pavyzdžiui, LEGO kaladėlė tampa mašina);
- informaciją apie aplinką ir jos saugumą šiame etape vaikai renka iš artimųjų reakcijų (pavyzdžiui, mama išsigąsta einančio šuns, tad vaikas šunį suvoks kaip grėsmę keliantį objektą);
- dažniausiai stebimi „mėgdžiojimo žaidimai“, kuomet yra imituojami tam tikri veiksmai (pavyzdžiui, imituoja, kad miega, dirba ar valgo);
- moka paguosti kitus (apkabinti, paglostyti).
3-jų metų vaiko raidos gebėjimai
- Važiavimą triratuku, lipti laiptais žemyn statant kojas vieną šalia kitos bei lipti laiptais aukštyn statant po vieną koją ant laipto ir nesilaikydamas už turėklų;
- kopijuoti horizontalią liniją, apskritimą, sudeda 10 kubelių statinį;
- užtikrintai naudojasi įrankiais (šaukštu, šakute), geria iš atviro puodelio, nusiima kojines, batukus, savarankiškai nusirengia;
- Kalba jau tampa vis labiau suprantama, dominuoja trijų – keturių žodžių sakiniai, o vaikų pasakojimai po truputį tampa nuoseklūs, atsiranda vis daugiau klausimų „kas, kieno, kur, kodėl?“
- įvardinti bent vieną spalvą, suskaičiuoti bent du objektus, sugrupuoti panašias detalių formas, užbaigti trijų -keturių dalių dėlionę bei palyginti du elementus (pavyzdžiui, didesnis-mažesnis);
- inicijuoja kontaktą bei žaidimus su bendraamžiais, geba dalintis žaislais – ypač dažni vaidmenų žaidimai (pavyzdžiui, gydytojas, mokytojas);
šiame tarpsnyje vaikai jau supranta taisykles.
4-ių metų vaiko raidos gebėjimai
- abiem kojomis pašokti į viršų, lipti laiptais žemyn statant po vieną koją ant laipto, nebesilaikant į turėklus, eiti atbulomis tiesia linija;
- kopijuoja susikertančias linijas, perkerpa popierių per pusę bei iš kelių dalių nupiešti žmogeliuką;
- paprastai jiems nėra sunku apsirengti rūbus, kurių nereikia užsegti;
- gali įvykdyti trijų žingsnių komandas (pavyzdžiui, paimk puodelį, įpilk vandens ir atnešk jį man);
- geba formuoti sudėtingesnius sakinius, gali papasakoti praeitos dienos įvykius;
- geba suskaičiuoti bent keturis objektus, supranta priešingybes (pavyzdžiui, didelis – mažas)
- šiame tarpsnyje vaikai jau supranta, kad aplinkinių mąstymas ir jausmas skiriasi nuo jų pačių, tad jie geba paguosti ir užjausti draugus – atsiranda empatija;
- spręsdami problemas vaikai paprastai vis dar kalbasi su savimi;
- jau turi pakankamai socialinių ir emocinių įgūdžių, apibendrina ir supranta taisykles, tad, paprastai, su tokio amžiaus vaikau jau galima konstruktyviai susitarti.
5-ių metų vaiko raidos gebėjimai
- geba pagauti mėtomą kamuolį, išsilaikyti ant vienos kojos bent 10 sekundžių, laisvai strakalioti;
- ant popieriaus lapo jau gali nukopijuoti kvadratą, nupiešti sudėtingesnį, dešimties ir daugiau dalių žmogeliuką;
- gali nuspalvinti figūras „neužeidami“ ant linijų, geba taisyklingai (trimis pirštais) rankoje laikyti rašymo priemonę;
- darželyje ar namuose paprastai rankos plaunamos ir džiovinamos kruopščiai ir taisyklingai;
- kalbant su bendraamžiai bei suaugusiais jau gali papasakoti įvykių fragmentus, istorijose atsiranda siužetas, atsiranda būsimasis laikas, o kalba tampa pilnai suprantama aplinkiniams;
- susiformuoja išankstiniai raštingumo ir skaičiavimo įgūdžiai, tad vaikas jau turi gebėti suskaičiuoti 10 objektų, atpažinti besirimuojančius žodžius, užrašyti savo vardą, įvardinti bent keturias spalvas.
- socialiniuose santykiuose penkiametis tampa savarankiškesnis, todėl gali žaisti toliau nuo tėvų;
- darželio, šeimos, visuomenės taisyklės tampa svarbia socialinio funkcionavimo dalimi – po truputį formuojasi moralė.
Šie raidos etapai yra nuolat kintantys bei nuolat ugdomi Jūsų vaikui augant, tad labai svarbu individuliai pažvelgti į kiekvieno vaiko sukauptą patirtį, nelyginti tarpusavyje. Jei pastebėtumėte, kad jūsų vaiko raida ilgesnį laiko tarpą nekinta arba sulaukus tam tikro amžiaus ribos, jis neatlieka tam tikrų veiksmų - rekomenduojame kreiptis į specialistus, kurie padės drauge sekti ir įvertinti vaiko raidos pokyčius.