Pirmieji treji vaiko gyvenimo metai yra labai svarbūs jų intelektualiam ir emociniam vystymuisi, ypač kai jie ugdomi ikimokyklinio ir ankstyvojo ugdymo įstaigose. Smulkiosios motorikos įgūdžių lavinimas padeda vaikams atlikti svarbias kasdienio gyvenimo užduotis: valgyti, rašyti, užsisegti sagas, užtrauktuką, užsirišti batus. 

 

Kodėl svarbūs smulkiosios motorikos lavinimas?

Smulkiosios motorikos veikla apima mažų raumenų, valdančių plaštaką, pirštus ir nykščius, naudojimą. Gebėjimas pasirūpinti savimi ir atlikti kasdienes užduotis naudojant smulkiąją motoriką padeda stiprinti vaiko savigarbą, pasitikėjimą savimi, skatina kūrybiškumą, gerina akių ir rankų koordinaciją, padeda ugdyti bendravimo įgūdžius (kalbėjimo, rašymo, piešimo), gerina fizinį suvokimą ir savarankiškumą. Svarbu lavinti smulkiąją motoriką jau ankstyvajame amžiuje. Smulkioji motorika tobulėja praktikuojant, todėl kuo anksčiau pradėsite, tuo bus geriau! Gedimino miesto darželyje vaikai skatinami rūšiuoti gamtinę medžiagą (kaštonus, kankorėžius, giles), vaikai nuolat konstruoja naudodami dideles ir mažas detales, kerpa skirtingas geometrines figuras, kuria gamtos paveikslus naudodami samanas, šakeles. 

 

Smulkiosios motorikos įgūdžių etapai pagal amžių

Gedimino miesto darželio mokytojai bendradarbiauja su šeimomis, kad užtikrintų sklandų vaiko smulkiosios motorikos vystymąsi.

Iki dvejų metų amžiaus vaikai

12–24 mėnesių amžiaus vaikai domisi konstravimu naudodami statybinius blokus. Jie taip pat siekia, kad būtų galima sunerti žiedus ant lazdelės, pataikyti figūras į jiems skirtas formas. Šio amžiaus vaikai taip pat gali pradėti rašyti, piešti, savarankiškai maitintis be jokios pagalbos. 

Dvejų metų amžiaus vaikai

Maždaug dvejų metų amžiaus vaikai gali pradėti verti didelius karoliukus, vartyti puslapius, kirpti  jiems skirtomis žirklėmis ir laikyti kreideles nykščiu ir pirštais. 

Trejų metų amžiaus vaikai

Sulaukęs trejų metų jūsų mažylis gali iš statybinių blokų statyti aukštesnius bokštus ir manipuliuoti molio medžiagomis, sukdamas juos į kamuoliukus, gamindamas gyvatėles ar skritulio formos sausainius. Taip pat galite pastebėti, kad jie pradeda naudoti savo nedominuojančią ranką, kad padėtų ir stabilizuotų kitą, kai naudoja daiktus. 

Ketverių metų amžiaus vaikai

Sulaukę ketverių metų, dauguma vaikų gali kirpti punktyrines linijas popieriaus lape. Piešdami jie geba nukopijuoti žvaigždę ar kvadratą ir užrašyti savo vardą bei skaičius nuo 1 iki 5. Kopijuoja raides, skaitmenis. Šio amžiaus vaikai geba savarankiškai rengtis. 

 

Veikla skatinanti ikimokyklinio amžiaus vaikų smulkiosios motorikos įgūdžius

Plastilinas

Plastilinas, žaidimų tešla, molis itin mėgstama mažų vaikų ir gali būti puiki priemonė lavinant smulkiąją motoriką. Tyrinėdami ir minkydami spalvotą žaidimų tešlą ar plastiliną vaikai stiprina smulkiuosius rankų raumenis ir sausgysles. Tai padeda lavinti miklumą, o šis įgūdis ypač naudingas vaikams spalvinant, karpant, klijuojant ir rašant mokykloje.

Karoliukų vėrimas

Siūlų vėrimas yra dar viena puiki veikla, skirta vaikui lavinti smulkiąją motoriką. Jei vaikas įvers karoliukus ant virvelės, jis pasitelks susikaupimą, mąstymo įgūdžius, būtent šie įgūdžiai padės vėliau suimti pieštuką. Mediniai pagaliukai labiau tinka jaunesniems vaikams, nes ją lengviau laikyti nei virvelę, o sriegimo metu galite ją susukti ir formuoti, o tai gali būti dar įdomiau jūsų mažyliui. 

Tapymas rankomis

Tapymas rankomis ypatingas tuo, kad vaikai ne tik piešia norimus objektus pasitelkdami savo vaizduotę ir kūrybiškumą, bet ir stimuliuoja pojūčius. Tokia tapymo technika ugdo vaiko intelektinius gebėjimus. Spalvų maišymas ugdo vaikų suvokimą apie spalvas bei skatina kurti naujas.